8/10/2015

[&] SIGGRAPH 2015 - Paper Fast Forward (1/2)

#SIGGRAPH2015J
Papers Fast Forward
全論文を各30秒づつという短い時間で紹介するセッション。
真面目にプレゼンする人から、仮装して笑いを取りに行く人まで。
全論文を一気に見ることで、今年の傾向や、注目の論文を見つけ出すことができる注目のセッション。

■Computational Illumination

Homogeneous Codes for Energy Efficient Illumination and Imaging
液晶ディスプレイのような素子が並んでいる表示装置のための画像処理方法
http://www.dgp.toronto.edu/~motoole/energyefficientimaging.html

Doppler Time-of-Flight Imaging
素早く動くビデオオブジェクトの映像がずれるのを利用した技術
https://vimeo.com/128641907

Phasor Imaging: A Generalization of Correlation-Based Time-of-Flight Imaging
自動運転を霧の見通しの悪い日でもヘッドライトから判別する方法
http://www.cs.columbia.edu/CAVE/projects/phasor_imaging/

Micron-scale Light Transport Decomposition Using Interferometry
マイクロスケールライトトランスポート
http://vision.seas.harvard.edu/transient/

■Geometry Field Trip

Integrable PolyVector Fields
接線フィールドの最適化
http://igl.ethz.ch/projects/integrable/

★Stripe Patterns on Surfaces
サボテンや、とうもろこし、砂漠、指紋のような不特定パターンの活用
http://igl.ethz.ch/projects/integrable/


Frame Field Generation through Metric Customization
四角形化パターンの技術応用
http://www.cs.columbia.edu/~keenan/Projects/StripePatterns/

Discrete Derivatives of Vector Fields on Surfaces -- An Operator Approach
ベクターフィールドの利用
http://mirela.net.technion.ac.il/publications/

■Modeling, Controlling, and Suturing Humans

Computational Bodybuilding: Anatomically-based Modeling of Human Bodies
筋肉の基本モデルから、筋肉質にしたり、太らせたりできるモデル
http://www.seas.upenn.edu/~ladislav/saito15computational/saito15computational.html

Biomechanical Simulation and Control of Hands and Tendinous Systems
描くものから逆算した、指の骨格モデル
https://www.youtube.com/watch?v=lJrCTSG1U4k

Realistic Biomechanical Simulation and Control of Human Swimming
筋肉構造をもとにした泳ぎのモデル形成
http://motionlab.kaist.ac.kr/cglab/?page_id=1519

GRIDiron: An interactive authoring and cognitive training foundation for reconstructive plastic surgery procedures
筋肉の切断、接続をしミューレション
http://pages.cs.wisc.edu/~sifakis/

■Face Reality

★Detailed Spatio-Temporal Reconstruction of Eyelids
まぶたの動きの超リアルなシミュレーション
http://www.disneyresearch.com/publication/eyelidreconstruction/


Dynamic 3D Avatar Creation from Hand-held Video Input
スマートフォンで撮影した平易な3Dモデルでの顔キャプチャ
http://lgg.epfl.ch/publications/2015/AvatarsSG/index.php

Driving High-Resolution Facial Scans with Video Performance Capture
リアルな顔キャプチャの技術、ジオメトリとテクスチャ
http://www.disneyresearch.com/publication/realtimeperformancecapture/

★Real-Time High-Fidelity Facial Performance Capture
しわのあるリアルタイムの顔キャプチャ
http://www.disneyresearch.com/publication/realtimeperformancecapture/


Facial Performance Sensing Head-Mounted Display
Oculus を使った自分の顔フェイシャルキャプチャ立体視
http://www.hao-li.com/Hao_Li/Hao_Li_-_publications_%5BFacial_Performance_Sensing_Head-Mounted_Display%5D.html

■Rendering Complex Appearance

Complex Luminaires: Illumination and Appearance Rendering
シャンデリアなどのリアルなレンダリング表現
http://flycooler.com/

Directional Dipole Model for Subsurface Scattering
Subsurface Scatteringの研究。論文のプレゼン全部を超高速で発表。会場のウケがすごい!
http://people.compute.dtu.dk/jerf/code/dirsss/

Hyperspectral Modeling of Skin Appearance
肌の上に何か載せた物を、描いた時のレンダリング手法
http://www.npsg.uwaterloo.ca/people/tenn/index.php

The SGGX Microflake Distribution
物理モデルのサーフェイス表面モデル
https://eheitzresearch.wordpress.com/research/

Multi-Scale Modeling and Rendering of Granular Materials
砂と砂糖の粒の質感が異なることを表現する手法
http://www.cs.dartmouth.edu/~wjarosz/publications/meng15granular.html

■Wave-Particle Fluidity

Power Particles: An incompressible fluid solver based on power diagrams
ボロノイ集合の考え方を取り入れた流体表現
http://www.geometry.caltech.edu/pubs.html

The Affine Particle-In-Cell Method
細かくパラメーターを調整できる流体表現
http://www.disneyanimation.com/technology/publications/67

Restoring the Missing Vortices in Advection Projection Fluid Solvers
発表無し

A Stream Function Solver for Liquid Simulations
閉じ込められた入れ物の中の流体表現
http://pub.ist.ac.at/group_wojtan/projects/2015_Ando_ASFSfLS/index.html

Water Wave Animation via Wavefront Parameter Interpolation
地形に応じた波と波打ち際の表現
http://pub.ist.ac.at/group_wojtan/

■VR, Display, and Interaction

Augmented Airbrush for Computer Aided Painting (CAP)
物理モデルのペイント手法。エアプラシのような表現を手助けする機器
http://fluid.media.mit.edu/projects/digital-airbrush

eyeSelfie: Self-Directed Eye Alignment Using Reciprocal Eye-Box Imaging
自分の眼球を撮影できる、目のセルフィー
http://web.media.mit.edu/~tswedish/projects/eyeSelfie.html

Optimal Presentation of Imagery with Focus Cues on Multi-Plane Displays
映像のフォーカスを後から変える技術
http://graphics.berkeley.edu/papers/Narain-OPI-2015-08/

★The Light-Field Stereoscope: Immersive Computer Graphics via Factored Near-Eye Light -Field Displays With Focus Cues
NVIDIA のライトフィールド立体視HMDの新作。VR酔いが解消されるらしい
http://www.computationalimaging.org/publications/the-light-field-stereoscope/


■Simsquishal Geometry

Dihedral Angle-based Maps of Tetrahedral Meshes
内部が壊れた、割れたような物体のメッシュ表現
http://www-etud.iro.umontreal.ca/~paillegp/volumeabf.html

Conformal Mesh Deformations With Mobius Transformations
Amir Vaxman, Christian Muller (Vienna University of Technology), Ofir Weber (Bar Ilan University)
メビウスの輪の三次元版

Close to Conformal Deformation of Volumes
ボリューム構造の品質の高い変形アルゴリズム

Linear Subspace Design for Real-Time Shape Deformation
リギングが簡単にできる仕組み。リギングアニメーメーターの提唱
http://www.alecjacobson.com/weblog/?p=4315

■Meshing Around

Isotopic Approximation Within a Tolerance Volume
???

Data-Driven Interactive Quadrangulation
データドリブンのインタラクティブなメッシュ化手法

Spectral Quadrangulation With Feature-Curve Alignment and Element-Size Control
???

Convolutional Wasserstein Distances: Efficient Optimal Transportation on Geometric Domains
???

■Let's Do the Time Warp

Decomposing Time-Lapse Paintings into Layers
グラフィティのようなペイントシステム
https://cs.gmu.edu/~ygingold/timemap/

RingIt: Ring-Ordering Casual Photos of a Temporal Event
複数のカメラの写真から再構成する方法
http://cs.tau.ac.il/~averbuch1/ringit/index.htm

★Time-lapse Mining from Internet Photos
タイムラプス映像を自動的に作る方法。氷河が減る様子などが映像化できる
http://grail.cs.washington.edu/projects/timelapse/


★Real-Time Hyperlapse Creation via Optimal Frame Selection
猫カメラの視点を綺麗につなてげハイパーラプス映像に。プログラムも公開
http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/projects/hyperlapserealtime/
http://aka.ms/hyperlapse


■Parameterization & Mapping

Bijective Parameterization with Free Boundaries
三角形集合の歪みを減らす技術
http://faculty.cs.tamu.edu/schaefer/research/index.html

Computing Locally Injective Mappings by Advanced MIPS
ねじれオブジェクトの表現
http://research.microsoft.com/en-us/UM/people/yangliu/

Seamless Surface Mappings
シームレスな表面表現
http://www.wisdom.weizmann.ac.il/~noamaig/real_home.html

Bounded-Distortion Harmonic Mappings in the Plane
蛇のようなぐにゃぐやした表現

■Video Processing

★Sampling Based Scene-Space Video Processing
サンプリングを使った、ビデオ映像空間の構築
http://ahornung.net/publications.html

★Gaze-driven Video Re-editing
映像から注目すべき箇所を抽出した上での映像再構築
http://www.cise.ufl.edu/~ejain/VideoRe-editing.html

★AudeoSynth: Music-Driven Video Montage
音楽をベースに、映像を切り貼りする方法
http://web.engr.illinois.edu/~liao17/

★High-Quality Streamable Free-Viewpoint Video
ストリーミング映像の品質が低いのを解決する手法

■Deform Me a Solid

Interactive Material Design Using Model Reduction
不連続なメッシュの最適化、有限要素法と弾性データを活用
http://run.usc.edu/materialEditor/

Data-Driven Finite Elements for Geometry and Material Design
潰れる物体のデータドリブンによる変形手法

Nonlinear Material Design Using Principal Stretches
FEMマテリアル表現
http://run.usc.edu/isotropicMaterialEditor/

Subspace Condensation: Full Space Adaptivity for Subspace Deformations
サブスペース表現。新規の物体との衝突、自分自身との衝突を考慮したもの
http://www.mat.ucsb.edu/~kim/CONDENSE/

■Taking Control

Hybrid Skeletal-Surface Motion Graphs for Character Animation from 4D Performance Capture
複数のパフォーマンスキャプチャーからのモーションデータの生成。WebGL のデモ有り
http://cvssp.org/projects/4d/HybridSurfaceMotionGraphs/
http://cvssp.org/projects/4d/webGL/CAE.html?char=Fashion1

Iterative Training Of Dynamic Skills Inspired By Human Coaching Techniques
動きの失敗を学習して、適切な動きに
http://www.cc.gatech.edu/~sha9/projects/ha2014itd/index.html

★Dynamic Terrain Traversal Skills Using Reinforcement Learning
犬の動きの失敗をもとに、成功する動きを編み出す手法
http://www.cs.ubc.ca/~van/papers/2015-TOG-terrainRL/index.html


Online Control of Simulated Humanoids Using Particle Belief Propagation
外部からの影響によって動きを表現する手法
https://mediatech.aalto.fi/publications/graphics/C-PBP/

Intuitive and Efficient Camera Control with the Toric Space
演出上、希望する範囲、希望する空間内で、顔の動きや視線の動きを範囲内に収める手法
https://cinematography.inria.fr/resources/intuitive-and-efficient-camera-control-with-the-toric-space/

■Image Processing

★Perceptually Based Downscaling of Images
解像度を落として利用する際に適切な表現
https://graphics.ethz.ch/~cengizo/

★Dehazing using Color-Lines
ぼんやりとした画像のコントラストを適切に強くする方法
http://www.cs.huji.ac.il/~raananf/projects/dehaze_cl/

An L1 Image Transform for Edge-Preserving Smoothing and Scene-Level Intrinsic Decomposition
画像をフラット化する手法、全てがロトスコーピングっぽくなる
http://i.cs.hku.hk/~sbi/siggraph2015.html

★Learning to Remove Soft Shadows
ソフトシャドウを自動的に削除する手法
http://www.cr-play.eu/publications/


★A Computational Approach for Obstruction-Free Photography
ガラス窓の前で撮影した時にガラスが映り込んでしまうのを削除する方法
http://people.csail.mit.edu/tfxue/

■Shape Analysis

Interaction Context (ICON): Towards a Geometric Functionality Descriptor
インタラクションできる物体を検知し、新しいパターンを生み出す手法
http://vcc.siat.ac.cn/index/getInfo?title_id=453&id=655&to_path=project

Elements of Style: Learning Perceptual Shape Style Similarity
似たような建築物、家具など、形が会った時に、適切なものを推奨する方法
http://people.cs.umass.edu/~zlun/papers/StyleSimilarity/

Style Compatibility For 3D Furniture Models
家具などの形状の近さ、遠さをクラウドソーシングで蓄積して判別。雰囲気の合った家具を揃えることができる
http://gfx.cs.princeton.edu/pubs/Liu_2015_SCF/index.php

★Semantic Shape Editing Using Deformation Handles
様々な形状の特徴を抽出して、いくつかのパラメータで調整できる手法
http://meyumer.com/semantic_editing.html


Single-View Reconstruction via Joint Analysis of Image and Shape Collections
1方向の写真から、三次元モデルを推測して生成する手法
http://ttic.uchicago.edu/~huangqx/Shape_Driven_Modeling.htm

■Fabricating Fabulous Forms

★Architecture-Scale Human-Assisted Additive Manufacturing
建築物級の構造物を割り箸で作る方法。東大にある謎の構造物はこれだったのか!
http://www-ui.is.s.u-tokyo.ac.jp/~takami/project/stik/index_eng.html


★Parametric Self-supporting Surfaces via Direct Computation of Airy Stress Functions
屋根、建築物のようなものを 3Dプリンタで生成できる
http://mikity.wikidot.com/mothra

NURBS-masonry, (SIGGRAPH Video) from MasaakiMiki on Vimeo.


★Foldabilizing Furniture
ある家具状のものを組み立て、折りたたみ可能な形状にするための手法
http://honghuali.github.io/projects/foldem/

★Computational Interlocking Furniture Assembly
家具を組み立て可能な構造に変換する手法
http://www.ntu.edu.sg/home/cwfu/papers/interlockfurniture/


■Transfer & Capture

LazyFluids: Appearance Transfer for Fluid Animations
LazyFluids という流体ツール
http://dcgi.felk.cvut.cz/home/sykorad/lazyfluids

★Fluid Volume Modeling from Sparse Multi-view Images by Appearance Transfer
一方向のビデオ映像から、3D流体アニメーションを生成
http://makotookabe.com/FluidVolumeModeling/


★Garment Replacement in Monocular Video Sequences
実写の動く人に、服を着せて、適切な揺れ、動きを作る手法
http://graphics.tu-bs.de/publications/rogge2014garmentreplacement_tog/

Deformation Capture and Modeling of Soft Objects
植物に水滴が落ちた時の動きをシミュレーション
http://vcc.siat.ac.cn/console/homepage/info?id=321

後半 (2/2) に続きます!
http://www.andoh.org/2015/08/siggraph-2015-paper-fast-forward-22.html